Tsoureki-Τσουρεκι, görög húsvéti kalács

2010. április 2.

A hagyomány szerint húsvétvasárnapra készítik ezt a kalácsot, de manapság már minden nap sütik a pékek, többnyire kis méretben, mini változatban. Én nagyon szeretem, hogy a hozzá használt fűszer, a mahlepi igen kellemes aromát ad neki. Húsvétkor piros tojást nyomnak a kalács tetjébe, mielőtt betolják a sütőbe. Ez a mozzanat nálam ugyan kimaradt, de attól még ugyanolyan hagyományos húsvéti kalács lett. A formázását tekintve lehet fonott, ami maradhat hosszúkás, illetve koszorúba kanyarított, egyszerű kerek cipóformájú, császárzsemleként fonott vagy egyszerűen csak összecsavart. Nálam most nemrég sült ki és az egész lakásban friss kalácsillat terjeng. Már alig várom, hogy kihűljön és vajjal/lekvárral megkenve ehessek belőle egy szeletet.

Tsoureki - Τσουρεκι, sweet greek easter bread

Hozzávalók:
50 dkg liszt
12,5 dkg olvasztott vaj vagy margarin
12,5 dkg cukor
12 g szárított élesztő
5 g mahlepi (őrölt) - bővebben lásd a recepleírás végén
2 nagy tojás (L-es méretű)
125 ml tej
1 tojás sárgája a kenéshez
szeletelt mandula a tetejére díszítésnek

A száraz anyagokat kimérem és elkeverem. A vajat a tejben felolvasztom, a tojásokat enyhén felverem, majd a száraz anyagokhoz adom őket. Kézimixerrel 5-10 percig dagasztom. Közepesen lágy tésztát kell kapnom. Lisztezett tálba teszem, a tetejét is megszórom liszttel, majd folpackkal lefedem és langyos helyen kb. 2 órát kelesztem (amíg a duplájára nem nő). Ekkor átgyúrom, egy hosszú rudat sodrok belőle amit a felénél meghajtok és a két szálat összecsavarom. Sütőpapírral bélelt tepsibe teszem és még fél órát kelesztem. Az egy tojássárgáját egy kevés tejjel felverem, majd ezzel megkenem a kalács tetejét, megszórom szeletelt mandulával, ekkor nyomhatnám bele a piros tojást is. Előmelegített sütőben, 180 fokon kb. 30 percig sütöttem.
A mahlepi helyettesítésre kerestem megoldást, de sajnos nem találtam. Ha valakinek van ötlete azt szívesen veszem. Sajnos nem tudom, hogy Magyarországon lehet-e kapni ezt a fűszert, és ha igen hol.
Talán lehetne helyettesíteni őrölt szegfűszeg, fahéj és szerecsendió egyenlő arányú összekeverésével.

22 megjegyzés:

Lilahangya írta...

Mi ez a mahlepi? Irnal picit rola? Vajon Mo-n is kaphato?

Viktoria írta...

Lilahangya, a mahlepi, az egy fűszer. Ha beírod a googleba akkor a wikipedia is ír róla. Sajnos nem tudom, hogy Mo-n kapható-e. A recept végén leírtam, hogy én mivel helyettesíteném.
Angolul elég sok mindent lehet találni róla, de hogy konkrétan mit lehetne használni helyette azt sehol sem találtam.

Lilahangya írta...

Jaj, ne haragudj, figyelmetlen voltam!!!

Viktoria írta...

Semmi gond ;), inkább többször legyen leírva, mint egyszer se.

lúdanyó írta...

Szerintem ez ugyanaz, mint az arab mahlab. Mahlabot a Lehel piacon vettem a földszinti arab fűszeresnél :)

Lilahangya írta...

Oh, koszi ludanyo! Megneztem a wikit. Ezek szerint egy cseresznyemag orlemenyrol van szo... erdekes... ugy remlik Chili&vanilia is irt mar a cseresznye mag izesitokent valo hasznalatarol, egy clafoutinal, bar biztos nem vagyok benne.

szepyke írta...

Áldott, békés húsvétot Neked és a szeretteidnek! (Az áldás már megvolt...:D)

Kiskukta írta...

Kellemes Húsvéti Ünnepeket kívánok neked és egész családodnak!

egycsipet írta...

Kellemes ünnepeket kívánok nektek! :)

UI: a kalács nagyon jól néz ki. :)

mandy tarragon írta...

Boldog Húsvétot :)

Névtelen írta...

Szia Viki! A mahleb helyettesítésére itt találtam egy utalást.
http://foodjunkie.eu/2008/04/21/traditional-greek-easter-brioche/
Üdv.: Kati

Latsia írta...

Véletlenül eggyel lejjebbi postba írtam, de akkor megismétlem, hátha nem látod:-)

Kellemes Húsvéti Ünnepeket kívánok Neked és a kedves Családodnak!
Καλό Πάσχα και καλή Ανάσταση σε όλους σας!

Viktoria írta...

Mindenkinek nagyon köszönöm a húsvéti köszöntést! Remélem mindenkinek jól telnek az ünnepek!

Kata írta...

Kellemes ünnepeket kívánok, remélem, jól érzed magad:)
A kalácsnak ide érzik az illata...

Iza írta...

Szia! Én csak annyit szeretnék írni, hogy nagyon örülök, hogy megtaláltam a blogodat (hála a "kifőztük" folyoiratotoknak), mert akkor így készíthetek görög kajeszokat is,amiket imádok. Egy évet éltem Ciprusban és akkor szerettem bele az ételeikbe, de sajna ott recept(és internet) hiányában nem tudtam elkészíteni őket. de most... :D

Garffyka írta...

Ugye jár ezt a szépséget húsvét után is megsütni? Nagyon kelleti magát a képen :)

Viktoria írta...

Iza, remélem ízleni és sikerülni fognak a receptjeim nektek is!

Graffyka, persze, hogy lehet húsvét után is sütni. Itt is minden nap lehet kapni a pékségben. Húsvétkor azonban szinte csak ezt sütik mert mindenki veszi magának, viszi ajándékba stb.

Alpheta írta...

Szia!

Olyan jól nézett ki a fotód a kalácsról, hogy muszáj volt elkészítenem! :)
Nagyon-nagyon finom lett; ezer hála a receptért!! :)

zouzouna írta...

Szia!

Elkeszult ma reggelire a kalacs. Bevallom, engem nem igazan gyozott meg, finom, de vhogy nekem tul tomor a tesztaja, nem az a finom foszlos ahogy megszoktam. Hozzateszem, altalaban az elesztoporos keltek nem igazan szoktak nekem jol sikerulni, nem tudom miert. Friss elesztovel mindig szebbek a tesztaim.

De! Koszonom a mahlepi tippet, eddig fogalmam sem volt rola, hogy van ilyen fuszer. Beszereztem, es nagyon tetszik, mar a dagasztasnal olyan finom illata volt tole a kezemnek! Szoval a mahlepi joooo, csak ezentul a jol bevalt foszlos kalacsomhoz keverem.

Egyebkent hogy erzi magat a kismama? :)

Viktoria írta...

Alpheta,
örülök, sikerült és ízlett! :)

Zouzouna,
Hát nem tudom mi lehet az oka, hogy neked nem lett foszlós. Lehet, hogy az a baj, hogy kézzel dagasztasz? Én eddig kézzel még nem dagasztottam, nekem van egy nagyon egyszerű kézimixerem azzal dagasztok. És még soha nem használtam friss élesztőt, félek tőle.
Ugye milyen isteni illata van a mahlepitől???
Kismama egyébként jól érzi magát, épp ma töltöttük be a 30. hetet. Max 10 hét és hárman leszünk :DDD!

zouzouna írta...

Lehet, hogy igazad van, es meg kellene probalnom a geppel bedagasztatni a tesztat, de en kezzel jobban szeretem. Gyerekkorom ota mindig mindent en akartam gyurni a konyhaban:)
Egyszer azert adok majd egy lehetoseget a gepi dagasztasnak is.

A friss elesztotol pedig ne felj! Valamiert nekem a poreleszto vhogy "mu", termeszetesebbnek erzem a normal elesztot! Es ne a szupermarketes elesztot vedd, a legegyszerubb itt gorogben a peksegben kerni, nekem az o elesztojuktol hihetetlen szepen megkelnek a tesztaim!

Orulok, hogy jol vagytok, tovabbi szep babavarast kivanok!

Névtelen írta...

Elkészítettem tegnap ezt a kalácsot (rögtön 3at, 2t ajándékba is) és imádta mindenki. Mahlepit fahéj és szerecsendió keverékével helyettesítettem, nekem bevált! Köszönöm a szuper receptet.

ADATVÉDELEM

Recepjeim, fotóim, egyéb írásaim kizárólag az írásos beleegyezésem után közölhetőek más oldalakon vagy nyomtatásban. Ez alól kivételt képeznek azok a gyűjtőoldalak, ahol nem közlik az egész írást, hanem csak annak első pár sorát és a folytatásért a blogomra kattint az olvasó.

Rendszeres olvasók

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP